Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0603945   Escape Room a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/8/2024 - 29/8/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Fundació Privada Vincles
  
  
  
Tipus activitat   05VI Escape Room a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   65
  
Descripció i   Metodologia:   En aquesta formació els i les participants adquiriran eines per a programar un Escape Room a l’aula, a través del disseny d’actuacions competencials i significatives de diferents eixos, àrees o matèries, amb un enfocament globalitzat i centrat en l'adquisició de competències. A través de conèixer i compartir diferents estratègies i recursos motivadors, es planificaran i dissenyaran reptes cooperatius per incloure en la programació d’un Escape Room a l’aula, des d'un punt de vista significatiu i holístic.
L’activitat formativa està allotjada a la plataforma Moodle, de manera que la formació virtual serà asincrònica, però programada per a què les estratègies metodològiques estiguin centrades en els i les participants, on interactuaran amb el formador i altres participants a través de fòrums.
Es farà difusió de l'activitat a través del portal XTEC, a través de la pàgina web de l'entitat formadora, i de les xarxes socials.
  
Objectius   - Adquirir eines per al disseny de situacions d’aprenentatge a través dels Escape Room a l’aula.
- Elaborar la programació d’una situació d’aprenentatge competencial i globalitzat a través dels Escape Room educatius, tot integrant competències de diferents àrees, matèries o eixos segons l'etapa educativa.
- Conèixer recursos per a augmentar la motivació de l’alumnat a través de reptes cooperatius enfocats a l'adquisició de competències amb un enfocament globalitzat.
- Descobrir estratègies per atendre les diferents necessitats educatives de l’aula, afavorir la cooperació, el treball en equip i la motivació de l'alumnat.
- Promoure el desenvolupament de competències en contextos d'aprenentatge basats en reptes que situïn l'alumnat al centre del seu procés d'aprenentatge.
- Dissenyar un sistema d'avaluació centrat en l'adquisició de competències i amb un enfocament globalitzat.
  
Continguts   MÒDUL 1: Introducció a la gamificació a l’aula
-Característiques dels Escape Room educatius
-Característiques dels Breakout Edu
-Diferències entre Escape Room educatiu i Breakout Edu

MÒDUL 2: Passos a seguir per dissenyar un Escape Room a l’aula
-Perfil del participants.
-Temàtica, narrativa i fil conductor del joc.
-Integració d'aprenentatges de diferents àrees, matèries o eixos (segons l'etapa educativa) en el disseny de l'escape room per oferir un enfocament globalitzat i holístic.
-Descripció dels objectius, competències específiques i sabers de les diferent matèries, àrees o eixos d'aprenentatge en el marc del nou currículum.
-El rol docent, l'organització i gestió de l'aula, gestió del temps i de les relacions interactives.
-Establiment de les normes de l’Escape Room.

MÒDUL 3: Elements i materials d’ambientació i recursos humans
-Tipus de reptes (segons l’edat, matemàtics, lingüístics, enigmes, etc.)
-Aprenentatge entre iguals com a eina per afavorir la participació.
-La cooperació, l'ajuda mútua i el treball en equip com a estratègies d'aprenentatge significatiu per afavorir el procés educatiu amb una mirada globalitzada.
-Exemples de reptes, pistes, recursos i materials necessaris.

MÒDUL 4: Finalització i tancament de la sessió d’Escape Room.
-Avaluació dels processos d'aprenentatge de l'alumnat des d'un punt de vista globalitzat i centrat en l'adquisició de competències.
-Instruments d’avaluació, autoavaluació i avaluació entre iguals.
-Programació d’un Escape Room a l’aula o Breakout Edu que integri competències de diferents àrees, matèries o eixos, segons l'etapa educativa, seqüència de reptes centrats en els i les alumnes, i el sistema d'avaluació.
  
Formador/a   Arnau Mundet
  
Avaluació   - A cada mòdul els alumnes hauran de participar de forma activa i adequada demostrant haver treballat els continguts d’aquests mitjançant l’entrega de diferents tasques.
- A cada mòdul els alumnes hauran de fer aportacions als fòrums responent de manera adequada a les diferents qüestions que plantegi el tutor.
- Els alumnes hauran de d’elaborar un document/projecte final sintetitzant en la tasca tots els conceptes apresos en les lectures dels diferents mòduls i en la interacció amb els companys del curs.

- Detall de tasques d’avaluació

Els alumnes realitzaran una síntesi dels continguts treballats en el primer mòdul, destacant els elements clau dels Escape Room Educatius.

Els alumnes iniciaran una programació didàctica, integrant eixos, àrees o matèries amb un enfocament globalitzat i holístic, tot realitzant una concreció d’objectius, competències i sabers de la seva proposta d’Escape Room a l’aula. En aquest inici de la programació, integraran els elements i passos inicials treballats en el segon mòdul (perfil dels participants, temàtica, rol docent, gestió de l'aula, normes de l’Escape Room).

Els alumnes continuaran amb la programació didàctica de l’Escape Room, integrant-hi la seqüència d’activitats competencials i significatives amb un enfocament globalitzat. Les activitats i els reptes es dissenyaran amb la finalitat de potenciar l'aprenentatge entre iguals, el treball en equip i la cooperació.

Els alumnes finalitzaran la programació de l’Escape Room, completant-la amb la descripció del tancament de la seqüència didàctica i dissenyant eines d’avaluació docent, autoavaluació de l'alumnat i avaluació entre iguals, centrades en l'adquisició de les competències des d'un punt de vista globalitzat.

Al finalitzar el curs els alumnes compartiran les seves programacions completes i en faran una valoració.
  
Requisits de  certificació   Al finalitzar el curs els i les participants compartiran les seves programacions completes i en faran una valoració.
- Realització de l'enquesta de valoració i satisfacció del curs.
- Realització de totes les tasques obligatòries del curs.
- Aportacions adequades als diferents fòrums de participació de cada mòdul.
- Presentació de la tasca final.
- Per acreditar i obtenir el certificat del curs els i les participants hauran d’obtenir un mínim de 8 punts (80%) i realitzar l’enquesta de valoració i satisfacció del curs.
  
Persones  destinatàries   Docents d'Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed. Secundària
  
E-mail   formacio@fundaciovincles.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).